web analytics

Spam på sociale medier

0

I takt med at e-mail modtagere bliver bedre og bedre til at filtrere uønsket reklamepost fra ( spam ), bevæger disse “spammere” – afsenderne af uønskede reklamepost, sig over i sociale netværk som Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn osv.

Her er det lettere at operere i det skjulte. Ifølge en undersøgelse fra Nexgate’s State of Social Media Spam Report, har der, fra det første halvår af 2013, været en stigning på 355% ihht. til spam på sociale medier. Det vurderes at 1 ud af 200 posteringer på sociale medier er spam og at 5% af alle applikationer i sociale medier er ” spam orienterede “, hvilket vil sige at de lover en service men i virkeligheden sælger uønsket reklame.  

På samme måde som spam på sociale medier er stigende, på samme måde er metoderne hvormed at spam bliver udbredt. Link og tekstbaserede meddelelser vækker nysgerrighed og det er blevet en modificeret retning hvormed ” spammere” får dirigeret trafik, hen på respektive hjemmesider. Der findes begreber som “Like jacking” – hvor brugere lokkes til at “like” et budskab som hører til udenfor “den sociale medie verden” og de ledes bort fra det respektive sociale medie de befinder sig i og manipuleres andetsteds hen.

spam på sociale medier 2

Illustration af spam på siciale medier

Ofte indeholder tekstbaserede meddelelser “phishing”-angreb, som beder om personlig information, kædebrevslignende opsætninger eller beder om penge til et formål. Mange online profiler er “fake”, altså uægte profiler, som er lavet med økonomiske bagtanker, for at lede intetanende personer i en fælde. “spammerne” som står bag disse uægte profiler har den mission, at få som mange som muligt til at klikke på et link og få dem dirigeret i retning af en hjemmeside. For hver gang de er succesfulde med det, tjener de penge. Det kan måles med internetbaserede værktøjer, hver gang en “spammer” får en uvidende til at klikke på et link. Hvert klik betyder en økonomisk gevinst.


Nedenstående eksempel er et typisk eksempel på spam på sociale medier, i dette eksempel et forsøg på økonomisk svindel på en af Facebooks mange forums.

spam på sociale medier

Den pågældende person har oprettet en falsk profil og som det tydeligvis fremgår af tekstindholdet, har vedkommende benyttet sig af et oversættelsesprogram. Det er formentlig et forsøg på at lokke et offer ud i noget økonomisk kriminalitet og er et typisk eksempel på spam på sociale medier.

vurderet af

 


Kilder: mashable.com, Publikation af Nextgate.

Del.

Hvad er din kommentar?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.